Conceptul de autor
Introducere. Reprezentări ale
autorului.
Scriitorul - perceput ca
exponent al psihicului colectiv, un ins talentat care „exprimă mai bine ceea ce
toţi simt.”
George Călinescu - poeţii doar fac gestul comunicării, fără
a spune cu adevărat ceva de interes practic.
Egoismul creaţiei. Public/egali.
Natura vocației literare - Gabriel García Márquez
, A trăi pentru a-ți povesti viața, 2002.
Etimologie
lat. auctor, oris= producător, întemeietor; părinte, stăpîn; model,
maestru... Sens preponderent juridic şi economic. De la
vb. augeo= a spori, a face
să crească.
Prima atestare în franceză – la sfîrşitul sec.
XII; =cel care produce
Engleza medievală – s-a păstrat în auctor,
auction (licitaţie); cel care face să crească.
Cele două paradigme
Există două paradigme în problema lămuririi procesului de
creaţie.
- Platon, dialogul „Ion” (cca 400 î.e.n.)
A inaugurat o direcţie de explicare a creației poetice prin apelul la zona iraţionalului. Creaţia e
legată de entuziasm (gr. „stăpînit de zei”). Socrate: talentul aedului
Ion de a recita dintr-un anume autor (Homer) e semnul unei puteri divine care-l
stăpîneşte. O forţă exterioară individului vorbeşte prin el.
Metafora pietrei de
Magnesia, lanţ al comunicării afective (Apollo – muză –
poet – rapsod – public). Se
intră într-o stare de alt ordin, ne-cotidiană, ne-raţională. Poetul devine astfel „o făptură
uşoară, înaripată şi sacră”.
Inspiraţia artistului
- o
formă de manie divină, din aceeaşi familie cu profeţia.
- Poe, eseul „Filozofia compoziţiei” (1848)
Reprezentativ pentru cealaltă direcţie,
aristotelică/ raţională. Accent pe meşteşug, latura tehnică. Poemul este construit pas cu pas, cu
rigoarea şi precizia unei probleme de matematică (v. şi Ion Barbu, Paul Valéry). Analiza poemului Corbul (The Raven), care dezvăluie etapele
creaţiei.
Enunţă nişte cerinţe de ordin formal (refrenul trebuie
să fie sonor) şi de conţinut; apoi alegerea temei, melancolic-erotică: moartea
iubitei. Preocuparea pentru efect. Dar: refrenul „nevermore” a fost primul cuvînt care i-a venit în minte.
Presupune un contact nemijlocit al
artistului cu o instanţă superioară (muze/ zei/ Dumnezeu), care îi dictează opera.
Importanţa inspiratiei - supralicitată de teoriile romantice,
postromantice şi religioase asupra creaţiei artistice. Psihologia artei a văzut în inspirație momentul cel mai dificil de înţeles al creaţiei,
analizabil doar făcînd apel la mărturisirile artiştilor înşişi.
În momentul inspiratiei, artiştii se identifică cu o viziune
apărută spontan şi care pare să li se impună din exterior cu o forţă
irepresibilă, uneori chiar împotriva propriei voinţe. De aceea,
artistul este convins a fi mediumul unor puteri transpersonale ori divine.
Ea cunoaşte deseori aspecte violente,
stări de ameţeală, beţie, frenezie afectivă, entuziasm şi exaltare. E descrisă metaforic drept lovitura năpraznică a unui fulger, erupţia unui vulcan sau
străfulgerarea orbitoare a soarelui (Fr. Nietzsche: gândirea vine dintr-o dată, ca un fulger.) Proces inconştient.
Ideea romantica de autor.
În Romantism se pune
problema autorului ca personalitate creatoare (în estetica mimetică a
Clasicismului: conformarea la model, nu originalitatea).
Wordsworth – poemul ca „revărsare spontană de sentimente puternice”.
Personalismul romantic. Opera
văzută ca expresie a unei personalităţi distincte, originale. Se face o
legătură între produsul spiritual și spiritul de la originea acestuia.
Sinceritatea – alt criteriu de valorizare
(pe lîngă cel al originalităţii).
Coleridge - poemul ca „autorevelaţie mascată” a autorului.
Geniul
Geniul = iniţial, zeitate care veghează asupra
unui loc/persoană; principiul călăuzitor al unei epoci/naţiuni (v.
Chateaubriand, Geniul creştinismului). În Romantism termenul a căpătat
sensul de azi (accent pe dimensiunea înnăscută, naturală, nu dobîndită prin
educaţie).
Tudor Vianu, „Istoria
ideii de geniu”: urmărită din
Antichitate (genius, daimon...) pînă la teoriile Romanticilor germani
(Jean Paul Richter: geniul reprezintă „integrarea cea mai completă a tuturor
puterilor spirituale capabile să răsfrîngă totalitatea lumii”; Fr. Schlegel: ideal
al universalităţii asemănător celui renascentist); Schopenhauer: geniul e
caracterizat printr-un exces anormal al inteligenţei, care se pune în serviciul
întregii omeniri, nu doar al individului ce o posedă.
G. Călinescu – geniul
reprezintă o anomalie faţă de media curentă a omenirii; în realitate este singurul „normal”,
sugerînd adică ipoteza unei norme, a unui canon. Oamenii ar trebui să fie
inteligenţi ca Platon, sensibili ca Baudelaire, investigatori ca Newton.
În critica literară romantică întîlnim o
concepţie similară. Criticul francez Sainte-Beuve (1804-1869), în Portrete
literare: interes biografic. Cercetează documente exterioare creaţiei: corespondenţa
scriitorului, mărturiile prietenilor, jurnale etc.
Sainte-Beauve
Sainte-Beuve - eseul
dedicat lui Corneille: „În privinţa criticii şi a istoriei literare îmi pare că
nu există o lectură mai recreativă, mai desfătătoare şi mai rodnică totodată în
învăţăminte de toate soiurile, decît biografiile bine întocmite ale
oamenilor de seamă”. Deplînge puţinătatea informaţiilor de acest tip despre
secolul XVII literar francez: „Literatura şi poezia de pe atunci erau puţin
personale”.
3 influenţe trebuie căutate în capodoperă:
starea literaturii în momentul debutului autorului, educaţia lui, geniul
propriu.
Pozitivism. H. Taine.
Principiul criticii sainte-beuviene (o
critică genetică): cauzalitatea autor (omul şi biografia lui) / operă.
H. Taine (1828-1893) îl continuă pe
Sainte-Beuve. „Istoria literaturii engleze”. Anii 1860 – apropiere de
pozitivism. Conceptul de cauză – raţiunea explicatoare. Istoricul ca naturalist: elaborarea de
monografii, cercetarea „faptelor mărunte” şi descoperirea „formulei unui lucru”
(pentru opera literară, aceasta ar fi dată de rasa, mediul şi momentul
de care este legat autorul)
Ideea modernă de autor
Detasare de romantism. Poezia modernă.
St. Mallarmé – poetul trebuie să cedeze iniţiativa cuvintelor (accent pe forţa
creatoare a limbajului).
A. Rimbaud: „Asist la naşterea gîndirii
mele”; „Eu sînt un altul”.
Marcel Proust, Contre Sainte-Beuve, eseu publicat postum, în 1954.
Împotriva metodei biografice a criticului, care căuta
adevărata faţă a omului, dincolo de „masca” din operă. Proust: „această metodă
ignoră ceea ce o frecventare cît de cît profundă a noastră înşine ne învaţă: că
o operă este produsul altui eu decît al aceluia pe care ni-l manifestăm
în obiceiurile noastre, în societate, în viciile noastre.” Distincţie eul exterior / eul profund.
Proust – euri multiple; unitatea
conştiinţei se sparge. Prelungeşte într-un fel Romantismul – corespondenţele,
magia metaforei...
„De ce, căutîndu-ţi gîndul, personalitatea
aşa cum cauţi un obiect pierdut, sfîrşeşti prin a-ţi regăsi propriul tău eu mai
curînd decît pe oricare altul?”
1968, R.
Barthes, Moartea autorului – în tradiţia lui Mallarmé şi Valéry.
Polemic: „critica mai constă încă, de cele
mai multe ori, în a spune că opera lui Baudelaire este eşecul omului
Baudelaire, cea a lui Van Gogh - nebunia lui, cea a lui Ceaikovski - viciul
său: explicaţia operei este căutată întotdeauna în cel care a produs-o.”
Argument din lingvistică (Emile Benveniste):
„din punct de vedere lingvistic, autorul nu e niciodată nimic mai mult decît
cel care scrie, la fel cum eu nu este altceva decît cel care spune eu:
limbajul cunoaşte un “subiect”, nu o “persoană”.”
Barthes despre
intertextualitate – depășire a ideii romantice despre creație ca fenomen
original.
Consecinţa desacralizării autorului –
interesul pentru latura receptivă, pentru cititor.
Critică a ideologiei burgheze (autorul –
construct burghez).
Subiectul e o combinaţie fină de elemente
disparate: biografice, istorice, sociologice, nevrotice, corporale.
Alt text-cheie pentru înţelegerea recentă
a conceptului de autor: 1969, Michel Foucault, Ce este un autor? – despre anonimatul
textelor.
„A fost o vreme cînd texte pe care astăzi
le numim „literare” (naraţiuni, poveşti, poeme epice, tragedii, comedii) erau
primite, puse în circulaţie şi valorizate fără să fie pusă problema autorului
lor; anonimatul nu tulbura pe nimeni, întrucît vechimea, reală sau presupusă,
reprezenta o garanţie suficientă a statutului lor.”
Autorul e de fapt un construct al
cititorilor şi criticii (funcţia-autor). Set de prejudecăţi care
modifică datele individului real ca să li se conformeze şi să semene cu
literatura lui. Cerinţe diferite: „Nu construim un „autor de filozofie” la fel
ca pe un „poet”.”
Sînt mai mulţi indivizi care spun „eu”
într-un text (autorul „real”, empiric; cel construit de text; naratorul;
protagonistul acţiunii). Referinţă multiplă a acestui pronume.
Naratologie
Școala americană New
Criticism: intentional fallacy sau „personal heresy” – C.S. Lewis, 1934.
Studiile contemporane de naratologie
consacră această tendinţă; folosirea în continuare a termenului de „autor” e
înşelătoare, pentru că de astă dată se vorbeşte despre un autor
model/virtual/ideal, nu de cel empiric – lăsat deoparte.
Psihocritica, critica
psihanalitică nu renunţă însă la explicația operei prin autorul ei.
Autorul ca proprietar al
textului
Proces paralel -
reglementarea modernă a proprietăţii asupra scrisului. Copyright-ul. Pînă la jumătatea
sec. XVI nu exista protecţie împotriva plagiatului.
Din 1709 datează prima lege englezească a
copyright-ului.
Legea din 1956 stabileşte valabilitatea copyright-ului
pe parcursul vieţii autorului şi încă 50 de ani după moarte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu